როდესაც ნიკო ტურაბელიძემ, ვანო ჩალაძემ და შალვა ჯალაბაძემ საქართველოში Cargon დააფუძნეს, მათი მიზანი მსოფლიოს ერთ-ერთ ყველაზე ტრადიციულ ინდუსტრიაში ციფრული ინსტრუმენტების დანერგვა იყო. 7 მილიონი დოლარის ოდენობის ახალი ინვესტიციითა და ექვს ქვეყანაში არსებული მსხვილი საერთაშორისო კლიენტებით, ისინი ახლა ევროპასა და აზიაში გაფართოებას და აბრეშუმის გზის თანამედროვე, ტექნოლოგიებზე დაფუძნებული ფორმით გაცოცხლებას გეგმავენ.
ავტორი: ანინა ტეფნაძე
დავიწყოთ თავიდან — როგორ გაჩნდა Cargon-ის იდეა და რა პრობლემის გადაჭრას ისახავს ის მიზნად?
ნიკო: იდეა “უბერიზაციის” ტალღის დროს გაჩნდა. ვაკვირდებოდით, როგორ გარდაიქმნა არაერთი ინდუსტრია ციფრული პლატფორმების მეშვეობით, თუმცა ლოჯისტიკა — გლობალური ეკონომიკის ერთ-ერთი უდიდესი სექტორი — ისევ მოძველებულ ჩარჩოში არსებობდა: შუამავლების მრავალი რგოლი, გაუმჭვირვალე ფასები, ნულოვანი ხილვადობა. ადამიანები იხდიდნენ მეტს, მაგრამ იღებდნენ ნაკლებს.
ჩვენი საწყისი ხედვა მარტივი იყო: გვინდოდა, შეგვექმნა ციფრული პლატფორმა, რომელიც აღმოფხვრიდა არაეფექტურობას და ტვირთის მფლობელებს გადამზიდავებთან პირდაპირ დააკავშირებდა. რაც უფრო ღრმად შევედით საქმეში, მით უფრო მეტი სირთულე აღმოვაჩინეთ — საბაჟო, დაზღვევა, რეგულაციები, გადახდის ციკლები. ამ დეტალებმა ჩამოაყალიბა Cargon, როგორც ტრანსპორტირებისა და ფინანსირების სრული ეკოსისტემა.
ვანო: იდეა “გაზიარებაზე დაფუძნებულმა ეკონომიკამ“ შთვაგვაგონა. დავინახეთ, როგორ შეცვალა ამ მოდელმა ტრადიციული ინდუსტრიები და დავიჯერეთ, რომ მას სხვა კომპლექსური პრობლემების მოგვარებაც შეეძლო. ერთ-ერთი თანადამფუძნებელს ოჯახიდან გამომდინარე პირდაპირი შეხება ჰქონდა სატვირთო გადაზიდვების ბიზნესთან, რამაც მოგვცა ინფორმაცია იმ ყოველდღიურ სირთულეების შესახებ, რომელთაც გადამზიდავები და დამკვეთები აწყდებიან.
მალევე მივხვდით, რომ ლოჯისტიკა იმაზე ბევრად რთული იყო, ვიდრე წარმოგვედგინა — მაგრამ სწორედ ამ სირთულემ შექმნა შესაძლებლობა. იმით, რომ რეალურ პრობლემებზე მორგებული გადაწყვეტილებები შემოვიტანეთ, ყველა მხარისთვის გავზარდეთ ეფექტიანობა და გამჭვირვალობა.
როგორც ბავშვობის მეგობრები და ახლა უკვე თანადამფუძნებლები, როგორ ათავსებთ ერთმანეთის ძლიერ მხარეებს Cargon-ის მართვისას?
ნიკო: დასაწყისში ყველაფერს თავად ვაკეთებდით: გაყიდვებს, ოპერაციებს, მომხმარებელთა მხარდაჭერას. დროთა განმავლობაში ვიპოვეთ ჩვენი რიტმი. მე ვფოკუსირდი ოპერაციულ გამოწვევებსა და პროდუქტის ხედვაზე, სხვები კი თავიანთ ძლიერ მხარეებზე კონცენტრირდნენ.
ზოგიერთ გადაწყვეტილებას, მაგალითად, ინვესტიციების მოზიდვას, სტრატეგიას, კომპანიის მასშტაბურ მიზნებს, ყოველთვის ერთად ვიღებთ. მიმართულების განსაზღვრის შემდეგ კი დამოუკიდებლად ვმოქმედებთ. ნდობა, რომელიც Cargon-ამდე დიდი ხნით ადრე ჩამოგვიყალიბდა, საშუალებას გვაძლევს, ერთმანეთს ეგოს გარეშე შევეკამათოთ. ეს ბალანსი გვეხმარება წინსვლაში.
ვანო: ზრდასთან ერთად, ჩვენი როლები ბუნებრივად გაიმიჯნა. მე ახლა ყოველდღიური პროცესების მართვაზე, გაყიდვებზე, გუნდის შენებასა და ინვესტორებთან ურთიერთობაზე ვარ ფოკუსირებული.
ჩვენი მეგობრობა გვაძლევს ძალას, მხარი დავუჭიროთ ერთმანეთს წარმატებასა თუ სირთულეებში. ეს ნდობა სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანი აღმოჩნდა Cargon-ის მშენებლობის პროცესში.

თქვენი აზრით, აქამდე რატომ არავინ შექმნა ჩვენს რეგიონში მსგავსი ლოგისტიკური პლატფორმა? რა დაინახეთ ისეთი, რაც სხვებმა ვერ შეამჩნიეს?
ნიკო: მცდელობები იყო. საქართველოში არსებობდა სტარტაპები, რომლებიც ციფრული სატვირთო გადაზიდვების გადაწყვეტილებებზე მუშაობდნენ. მაგრამ ბევრმა სათანადოდ ვერ შეაფასა, რამდენად რთულია საერთაშორისო გადაზიდვები. შიდა ლოგისტიკისგან განსხვავებით, აქ მხოლოდ დამკვეთისა და გადამზიდავის დაკავშირება არ კმარა. გჭირდებათ დოკუმენტების მიმოცვლა, საბაჟო, დაზღვევა, საერთაშორისო რეგულაციების გათვალისწინება და ლიკვიდურობის პრობლემის მოგვარება, რომელიც გადახდის ხანგრძლივი ვადებითაა გამოწვეული.
სხვები ლოგისტიკას უყურებდნენ როგორც მოთხოვნა-მიწოდების შესაბამისობას. ჩვენ კი ამოცანად დავისახეთ მთლიანი ინფრასტრუქტურის მშენებლობა.
ვანო: ჩვენ პირველებმა ვაღიარეთ, რომ თანამედროვე ტექნოლოგიას შეეძლო რეგიონში ლოგისტიკის არაეფექტურობის რეალურად აღმოფხვრა. სხვები მარცხდებოდნენ, რადგან ქმნიდნენ ტექნოლოგიას ტექნოლოგიისთვის და არა კლიენტის რეალური პრობლემების მოსაგვარებლად.
ლოგისტიკა ერთ-ერთი ყველაზე ტრადიციული, რთული ინდუსტრიაა — ინსტრუმენტების შემოტანა, რომლებიც გვერდს უვლის რეალურ “მტკივნეულ წერტილებს”, ხშირად უფრო მეტ გართულებებს ქმნის. პირველივე დღიდან გვჯეროდა, რომ ტექნოლოგიამ საქმე უნდა გაგიმარტივოს. ჩვენი მიდგომა დაფუძნებულია გადამზიდავებისა და პარტნიორების საჭიროებების გაგებაზე და შემდეგ მათზე მორგებული გადაწყვეტილებების შექმნაზე. სწორედ პრაქტიკულ შედეგზე ფოკუსირებამ და არა „ინოვაციების ილუზიამ” გამოგვარჩია სხვებისგან.
ნიკო, თქვენ ინოვაციური კომპანიების შენების გამოცდილება გაქვთ . წინა წამოწყებებიდან მიღებულმა რომელმა გაკვეთილებმა იქონია გავლენა Cargon-ის მშენებლობაზე?
Niko: First — listen. Creating space where your team feels encouraged to voice bold ideas is often where breakthroughs begin.
Second — plan your cash flow meticulously. Growth without solid financial planning can be fatal. You need to know exactly where capital is coming from and how quickly you can grow sustainably.
Third — focus ruthlessly on priorities. It’s easy to get distracted by shiny features, especially in traditional industries. The real challenge is keeping everyone aligned on core goals.
Lastly — think in systems. Every decision creates ripple effects you don’t always anticipate. I constantly ask: how will this choice play out if we’re ten times bigger? That mindset helped us design Cargon with scale in mind from day one.
What was the biggest challenge in taking Cargon from an idea to a functioning global company?
Niko: Capital. Our region doesn’t have the same access to risk capital that founders in the U.S. or UK enjoy. Building disruptive technology requires investors willing to take early bets, and that culture is still developing here.
Funds like Sturgeon Capital, our largest investor, saw the region’s potential and are now active in our part of the world. Over time, we hope more investors recognize that this region produces exceptional founders with unique access to one of the world’s most important trade corridors.
Vano: While access to capital was certainly a hurdle, another major challenge was building trust in such a traditional industry. Convincing shippers and carriers to adopt a completely new way of operating required patience, persistence, and proving through execution that technology could make their businesses more reliable and profitable.
Since no one had built something like this in our region before, we had to find and develop talent, create a culture of innovation, and scale quickly. Balancing those two challenges — earning trust externally while building the right team internally — was critical.

Looking back, what were the turning points that defined Cargon’s trajectory — the moments when you realized this idea could really scale?
Niko: When we moved from serving SMEs to onboarding global multinationals. When the largest companies in the region not only gave us a chance but kept coming back month after month — that was proof of strong product-market fit.
Vano: For me, the turning point came when we started engaging directly with our partners — the drivers and carriers. I still remember showing them our solution at truck stops and seeing their reactions. The relief and excitement on their faces, the feedback they shared, the way they immediately started asking for new features — that made me realize we were solving real problems. Their enthusiasm showed me this was a platform that could truly transform the industry.
You’ve just closed a $7M funding round. What convinced investors, and how will you use this capital to fuel growth?
Niko: We have strong traction in a massive industry with an enormous addressable market — and we’re the first movers successfully changing the logistics landscape. That gives us leverage with international investors.
This investment round had a very specific purpose: launching Cargon Capital — our tech-enabled financing solution that helps shippers and carriers bridge liquidity gaps. The $5M facility is dedicated entirely to this. The remaining $2M will support our growth, expand further into Turkey, and broaden our services into fully managed LTL deliveries from Europe.
Vano: In our last round, we raised $7 million, bringing total funding to over $10 million in just a few years. What convinced investors was the traction and results we achieved with very limited resources — proof that with more capital, we could scale much faster.
One of the biggest challenges in logistics across our region is the working capital gap. This round allows us to address that directly by launching one of the first financing products for the industry in this part of the world. Through Cargon Capital, thousands of carriers will unlock liquidity and take on more shipments with our backing.
Can you tell us more about Cargon Capital?
Niko: Cargon Capital is our UK subsidiary, and its purpose is to close the cash-flow gap in logistics with technology and data. Shippers can access payment terms of up to 120 days, while carriers receive their money instantly — even with pre-payments to cover in-transit costs. Supporting carriers has always been a top priority, and advance financing makes a significant difference.
Choosing the UK was a natural step. I’m based in London and provide founder-level management services here, while the jurisdiction offers investors confidence through its robust compliance framework and tax efficiency.
Beyond revenues and expansion, what achievement are you most proud of so far in Cargon’s journey?
Niko: The team we’ve built. We’re united by the same vision across six countries, working together toward the same goals. Seeing results unfold keeps a unique drive alive within the team — it’s genuinely inspiring.
Vano: That we kept going through times when it would have been easier to give up. Fundraising struggles, operational hurdles, market shocks — we stood by each other and pushed through. That resilience has defined who we are today.
Many compare you with global players like Flexport or Nowports. How do you define Cargon’s unique edge?
Niko: Companies like Flexport — which, by the way, is one of our investors — inspire us to keep pushing innovation. But our solution is uniquely tailored to the challenges of our region. It tackles the most pressing issues: pricing, visibility and control, trust, and now financing.
We’ve not only excelled in these areas but unified them under a single platform. That universality has enabled us to become the leading digital logistics solution in the region.
The logistics space requires constant innovation — where do you personally look for inspiration when designing new tools and services?
Niko: Inspiration always comes from problems. We utilize advanced data, customer feedback, and new hypotheses to identify pain points, then resolve them with technology. My dual role as COO and CPO helps tremendously: it allows me to spot both operational and service gaps, then work with my team to build solutions.
We also examine adjacent industries to identify areas where we can adapt and apply proven solutions. One belief I hold strongly: there’s no problem that can’t be solved — fully or at least partially — through innovation, whether in technology, processes, or management. At Cargon, we prove that every day.
Vano: For me, inspiration comes directly from our customers and shippers. Our team is deeply connected to them, and many of our best ideas come from feedback we gather on the ground.
Cargon Capital is a perfect example — it was born from conversations with partners who struggled with liquidity. By listening closely, we realized this was a problem we were uniquely positioned to solve. That close collaboration continues to guide our innovation and development.
What’s the bigger mission behind Cargon — beyond profits, what do you hope to change in the logistics industry and the region?
Niko: We want international logistics to feel seamless — whether you’re a multinational giant or a small Georgian exporter shipping to Europe. Our mission is to give businesses the tools, visibility, and financing they need to make logistics simple and accessible. If we succeed, we’re not just moving goods — we’re helping unlock growth across the economies where we operate.
Vano: Cargon’s bigger mission is to build a modern Silk Road. It’s no coincidence we were founded in Georgia, at the crossroads of Europe and Asia. By creating efficient digital infrastructure for trade, we’re reviving the role this corridor has always played: enabling the exchange of goods, ideas, and cultures across continents.















