როგორ „გვეშველება რამე“?

როგორ „გვეშველება რამე“?

დასავლეთი – ამერიკის შეერთებული შტატები და ევროპის კავშირი – საქართველოსგან ინსტიტუტების განვითარებას და გაძლიერებას ითხოვს, რომლის სარგებელი გაზრდილი კეთილ­­დღეობაა.

ინსტიტუტები – ესაა პოლიტიკური, ეკონომიკუ­რი და სოციალური ინტერაქციების მთელი რიგი წესების ერთობლიობა, რომელიც, ცხადია, ხშირ შემთხვევაში აღსრულებულია ადმინისტრაციული ორგანოების მხრიდან, მაგრამ მათი უმეტესობა თვითაღსრულებადია. ადგილობრივი პოლიტიკო­სების მიერ ინსტიტუციური განვითარება ხშირად გაგებულია როგორც ადმინისტრაციული ორგანო­ებისა და მათი უფლებამოსილების გაფართოება. თუმცა ასეთი რამ ინსტიტუტების განვითარების ვიწრო და ხშირ შემთხვევაში არასწორი გაგებაა. მაგალითად, კერძო საკუთრების ინსტიტუტის გან­­ვითარება არა ადმინისტრაციული ორგანოების გაძლიერებას, არამედ, პირიქით, მათ შეზღუდვას მოითხოვს. ვინაიდან, რაც უფრო დიდია ბიუროკ­­რატიული ადმინისტრაციის ძალაუფლება, მით და­ბალია კერძო საკუთრების ხარისხი, რომელიც კე­თილდღეობის უმნიშვნელოვანესი წინაპირობაა.

საკითხი უფრო მარტივად დგას. ნებისმიერ შემთხვევაში, მეგობრობა საერთო ღირებულე­ბის გაზიარებას მოითხოვს. დასავლეთში ასეთი დემოკრატია და სამართლის უზენაესობაა. სწო­რედ ამიტომ ითხოვენ საქართველოს დასავლურ თანამეგობრობებში ყოფნის სანაცვლოდ ამ ორი ინსტიტუტის არსებობას და მათი ხარისხის გაუმ­­ჯობესებას.

სწორედ დასავლურ თანამეგობრობის ქვეყ­­ნებს ახასიათებს ინსტიტუტების მაღალი ხარისხი. მაგალითად, ევროპის კავშირის წევრი ქვეყნები გამოირჩევა თავისუფალი და სამართლიანი არ­­ჩევნებით, პოლიტიკური თავისუფლებით, სამოქა­ლაქო უფლებების დაცვის მაღალი სტანდარტითა და სამართლის უზენაესობით. თუმცა დასავლეთი ხაზგასმით ამბობს, რომ ინტენსიური პროტესტის ფონზე და ფართო საზოგადოების მიერ რუსულად წოდებული „უცხოური გავლენის გამჭვირვალო­ბის შესახებ“ კანონი ასეთი ინსტიტუტებისთვის ძირგამომთხრელი იქნება, რაც საქართველოსთან პარტნიორული ურთიერთობის გადახედვის წინა­პირობა გახდება.

დასავლელი პოლიტიკოსების და არამხოლოდ მათი შეფასებით, მიღებული კანონი, ერთი მხრივ, საქართველოს საგარეო პოლიტიკის კურსის გადახვევაა და, მეორე მხრივ, დემოკრატიული ღირებულებებისა და სამართლის უზენაესობის ხელყოფა. პირველი მნიშვნელოვანია იმდენად, რამდენადაც დასავლეთი და მისი დახმარება წარმოადგენს საქართველოს სუვერენიტეტის გა­რანტიას, ხოლო მეორე – დემოკრატია და სამართ­­ლის უზენაესობა კეთილდღეობის ფუნდამენტური დეტერმინანტია.

დემოკრატია მნიშვნელოვანი ინსტიტუტია. ეს უკანასკნელი წარმოადგენს მმართველის არჩე­ვისა და გადაწყვეტილების მიღების წესების ერ­­თობლიობას, რომელიც ხელს უწყობს საზოგადო­­ებაში სტაბილურობას და განჭვრეტად გარემოს. სწორედ გამჭვირვალე და სტაბილური გარემო წარმოადგენს ეკო­ნომიკური აქტივობისთვის ხელსაყრელ მდგომარეობას, რომლის შედეგი, სა­მართლიანი და თავისუფალი კონკურენ­­ციის პირობებში, მთლიანი კეთილდღე­ობის გაუმჯობესებაა. სამართლიანობა და თავისუფალი კონკურენცია დემოკ­­რატიული ქვეყნებისთვის მეტადაა და­მახასიათებელი, ვიდრე ავტორიტარუ­ლი რეჟიმებისთვის.

დემოკრატიის ინდექსი ( 0-10)
წყარო: Economist Intelligence

სხვადასხვა ავტორი, პოლიტიკის მეცნიერებიდან იქნება ეს თუ ეკონო­მიკის, დემოკრატიასა და ეკონომი­კურ განვითარებას შორის კავშირის რამდენიმე გზას გამოყოფს. ზოგიერთი ეკონომიკურ ზრდაზე დემოკრატიის დადებით გავლენას გადაწყვეტილების მიღების დემოკრატიულ წესში ხედავს. მათი პოზიციით, უმრავლესობის არ­­ჩევანის წესი ადამიანური კაპიტალის გაუმჯობესების ხელშემწყობია, რადგან ხალხი ხმას განათლების გაფართოებას აძლევს. ზოგიერთის აზრით, გავლენის არხი დემოკრატიის ხასიათშია. ეკო­ნომიკურ თავისუფლებას განამტკიცებს პოლიტიკური თავისუფლება, რომელიც მნიშვნელოვანი ფაქტორია ეკონო­მიკური განვითარებისთვის. სხვათა აზრით კი, პოლიტიკური თავისუფლება მოიაზრებს პოლიტიკურ კონკურენციას, რომელიც ხელს უწყობს რენტის ძიებას და, შესაბამისად, ასეთი პრაქტიკით გამოწვეული უარყოფითი ეკონომი­კური შედეგების შემცირებას. ნაწილი მათგანის მტკიცებით, დემოკრატიის დადებითი გავლენა რესურსების უფრო ეფექტიან განაწილებაში ვლინდება. ავ­­ტორიტარულ რეჟიმებში ძალაუფლება ცენტრალიზებულია, დემოკრატიულში კი, პირიქით, დეცენტრალიზებული. სწო­რედ დეცენტრალიზებულ სისტემებშია რესურსები უფრო ეფექტიანად განაწი­ლებული.

თუმცა, რიგი მოსაზრებებით, დემოკ­­რატია ხელის შემშლელია ეკონომიკური ზრდისთვის. მაგალითად, უმრავლესო­ბა მხარს უჭერს რედისტრიბუციის ხასი­ათის მქონე ფისკალურ პოლიტიკას, რაც ამცირებს ზრდის ტემპს. ზოგიერთის აზრით, თავად ეკონომიკური განვითა­რებაა დემოკრატიის დეტერმინანტი, მაგრამ ამ პოზიციის საპირისპიროდ თუნდაც რუსეთის მაგალითი გამოგდე­ბა. რუსეთში არსებული რეჟიმი თავის დროზე დემოკრატიული წესით იყო არჩეული, რომელიც კონსოლიდირე­ბულ ავტორიტარიზმად სწორედ მაღალი ეკონომიკური ზრდის ფონზე ტრანს­­ფორმირდა.

საქართველოს დემოკრატიის ინდექსი (0-10)
წყარო: Economist Intelligence

მიუხედავად თეორიული ლიტერატუ­რის აზრთა სხვადასხვაობისა, ემპირიუ­ლი ლიტერატურა პროდემოკრატიულია. არსებული ემპირიული კვლევები საერ­­თო ჯამში ეკონომიკურ ზრდაზე დემოკ­­რატიის დადებით გავლენას აჩვენებს, სადაც მნიშვნელოვანი როლი ლიბერა­ლურ დემოკრატიას ენიჭება. დემოკრა­ტიას, სადაც ძალაუფლება დანაწილე­ბულია – არსებობს დამოუკიდებელი და სამართლიანი სასამართლო, დაცულია ინდივიდუალური თავისუფლებები და სამართლის უზენაესობა საზოგადოე­ბის ყოველდღიურობაა. საქართველოში კი ამ ყველაფრის ნაკლებობაა.

საქართველოში დემოკრატიის შეფა­სება ჰიბრიდულ რეჟიმს არასდროს გას­­ცდენია. მართალია, 2012 წლის შემდეგ მდგომარეობა რეჟიმების ტიპოლოგიის უფრო მაღალ საფეხურს მიუახლოვდა, მაგრამ მისი გადალახვის შესაძლებლო­ბა მხოლოდ ერთი საარჩევნო ციკლით დაყოვნდა. მომდევნო წლებში პოლი­ტიკური რეჟიმის შეფასების ტენდენცია საპირისპიროდ გადაიხარა. საბოლო­ოდ, ავტორიტარულ რეჟიმად კლასიფი­კაციას პრეზიდენტის ვეტოს დაძლევით მიღებული ეგრეთ წოდებული რუსული კანონი და ამ უკანასკნელის საერთაშო­რისო დონეზე პროფესიული შეფასება (ვენეციის კომისია და ეუთო/ოდირი) მოასწავებს.

დასავლური საზოგადოების მეორე ფუნდამენტური ღირებულება და პარტ­­ნიორების მოთხოვნა – სამართლის უზე­ნაესობაა. ამ უკანასკნელის დადებითი გავლენა ეკონომიკურ კეთილდღეობაზე Forbes Georgia-ს ერთგული მკითხველის­­თვის წინა პერიოდის რამდენიმე ნომ­­რიდანაა ცნობილი.

დემოკრატიისგან განსხვავებით, ეკონომიკურ ზრდაზე სამართლის უზე­ნაესობის პოზიტიური გავლენა ფართო კონსენსუსის მქონე საკითხია, რომე­ლიც მრავალრიცხოვანი და მძლავრი ემ­­პირიული მტკიცებულებით სარგებლობს.

სამართლის უზენაესობის მინიმალუ­რი და კონსენსუსური განმარტება ხე­ლისუფლების სამართლით შეზღუდვაა. სწორედ ეს უზრუნველყოფს ძალაუფლე­ბის ბოროტად, თვითნებურად და კერძო მიზნებისთვის გამოყენების მინიმი­ზაციას. მაგალითად, კონსტიტუციური წესრიგი მიისწრაფვის ხელისუფლების მიერ თვითნებობის არიდებისა და ინს­­ტიტუციური სტაბილურობისკენ. ამგვარი სამართლებრივი სისტემის არარსებობა კი ზრდის განუსაზღვრელობას, რომლის გავლენა კეთილდღეობაზე უარყოფი­თია. ასეთ გარემოში ფირმები აჩერებენ მუშახელის დაქირავებას და წარმოება­ში ინვესტირებას, ეკონომიკური აგენტე­ბისთვის რისკის პრემიუმი იზრდება და ნაკლებია ეკონომიკური აქტივობა.

სამართლის უზენაესობის ინდექსი ( -2.5 – 2.5)
წყარო: Worldwide Governance Indicators

პირველ რიგში, სამართლის უზენა­ესობა – პერსონალური უსაფრთხოება და დაცულობაა, რომლის გარეშე ეკო­ნომიკური აგენტების აქტივობას აზრი არა აქვს. ასეთი კი მხოლოდ დამოუ­კიდებელი და ქმედითი სასამართლოს პირობებშია შესაძლებელი, რადგან ამ უკანასკნელს შეუძლია აღმასრულებელი დისკრეციის ეფექტიანი შეზღუდვა.

საქართველოში უმთავრეს პრობლე­მად სწორედ პოლიტიკური ხელისუფლე­ბისგან დამოუკიდებელი, სამართლიანი და ეფექტიანი სასამართლოს უზრუნ­­ველყოფა დგას. სასამართლო კონტ­­როლის არარსებობით დარღვეულია სამართლის უზენაესობის უმთავრესი პრინციპი – კანონის წინაშე თანასწო­რობა, რომელიც ეკონომიკური გან­­ვითარების არსებითი ფაქტორია. სა­მართლის უზენაესობა უზრუნველყოფს განჭვრეტადობას, თუ რომელი ქმედება იქნება ხელისუფლების მიერ სანქცირე­ბული, ან დაჯილდოებული. ეს კი ახალი­სებს ეკონომიკაში აქტივობას, რადგან ეს ეკონომიკური გადაწყვეტილების სარგებლისა და დანახარჯების გამოთ­­ვლის შესაძლებლობას იძლევა.

ამრიგად, საქართველოსთან მეგობ­­რობასა და პარტნიორობაზე დასავლე­თის პირობის სარგებელი არა მხოლოდ სამართლიანი საზოგადოება, პოლიტი­კური და სამოქალაქო უფლებების და­ცულობაა, არამედ მისი ეკონომიკური შედეგებიც. დემოკრატიის ფუნდამენტუ­რი პრინციპების სიმტკიცე და სამართ­­ლის უზენაესობის არსებობა ეკონომი­კური კეთილდღეობის გაუმჯობესების საწინდარია. ხოლო ხელისუფლების მიერ ეგრეთ წოდებული რუსული კანო­ნის მიღების შედეგად სამოქალაქო და პოლიტიკური უფლებების შეზღუდვის საფასური ეკონომიკური კეთილდღეო­ბის დანაკარგები იქნება.