სტოკჰოლმში დაფუძნებული LOVABLE მსოფლიოში ყველაზე სწრაფად მზარდი პროგრამული უზრუნველყოფის სტარტაპი გახდა, რომელმაც სულ რაღაც რვა თვეში $100 მილიონზე მეტი წლიური შემოსავალი მიიღო ხელოვნური ინტელექტის გამოყენებით, რამაც მილიონობით არაკოდერს საშუალება მისცა, მყისიერად გადაექციათ თავიანთი იდეები ვებსაიტებად, აპლიკაციებად და ონლაინ დამატებით საქმიანობად.
ოსკარ მუნკ აფ როზენშოლდს არასდროს უფიქრია შოუბიზნესში ყოფნაზე. თუმცა შვედეთის დედაქალაქ სტოკჰოლმში, ფიკაზე (შესვენება ყავაზე), კინოპროდიუსერის მეგობარმა მას სტარტაპის იდეა შესთავაზა: ბაზარი, სადაც ფილმები ფინანსისტებთან დაკავშირდებოდა და ევროპელ კინორეჟისორებს ფულის მოზიდვის დაუსრულებელ ამოცანაში დაეხმარებოდა.
ხშირად ასეთი იდეები არასდროს სცილდება განხილვის ეტაპს. თუმცა სულ რაღაც რამდენიმე თვის შემდეგ, FrameSage-მა მუშაობა დაიწყო და პირველი $50,000-ის შემოსავალი მიიღო ხელოვნური ინტელექტის კოდირების ახალი ინსტრუმენტის, Lovable-ის წყალობით, რომელიც მუნკ აფ როზენშოლდმა კომპანიის ინფრასტრუქტურის ასაშენებლად სულ რაღაც 10 დღეში გამოიყენა.
„გრძნობ, რომ პროგრამების შექმნის ჯადოსნური გასაღები გაქვს, – ამბობს მუნკ აფ როზენშოლდი, რომელიც დღისით ფარმაცევტულ კომპანიაში პროექტის მენეჯერად მუშაობს და სკოლის გარეთ არასდროს უსწავლია კოდირება. – ამან დეველოპერებზე ათიათასობით დოლარი და დაახლოებით ოთხი თვის შრომა დაგვიზოგა“.
მუნკ აფ როზენშოლდი არაა ერთადერთი ახალგაზრდა დამფუძნებელი, ვისაც შვედეთის ახალი ხელოვნური ინტელექტი Lovable-ი შეუყვარდა. მხოლოდ ივნისში დაახლოებით 750,000 პროექტი – აპლიკაციები, ვებსაიტები, მთელი ბიზნესები – შეიქმნა, განთავსდა და გაეშვა რამდენიმე აღწერითი წინადადებითა და Lovable-ზე რამდენიმე დაწკაპუნებით. ეს არ ჰგავს წარსულის უხერხულ ვებსაიტების გენერატორებს, რომლებიც მილიონობით პირად საიტს ქმნიდნენ; არც ესკიზები ან ჩარჩოებია, რომლებიც შეიძლება მაგრად გამოიყურება, თუმცა არ ფუნქციონირებს. Lovable-ის პროექტები, რომლებიც გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის წყალობით წუთებში იქმნება, რეალურად მოქმედი პროდუქტებია, რომელთა ფუნქციები მოიცავს როგორც ელექტრონული ფოსტის საინფორმაციო ბიულეტენებს, ,ისე Stripe-ის საშუალებით გადახდებს.
„Lovable-ი მაჩვენეს და ვიცოდი, რას ვიზამდი მომდევნო წლებში“, – ამბობს შვედეთის ქალაქ მალმიოში მცხოვრები ჯალილ მაილსი, რომელმაც რესტორნების მართვის სტარტაპი, Quicktables-ი, Lovable-ზე სულ რაღაც ორ თვეში შექმნა. მაისიდან მოყოლებული, მან საიტიდან $120,000-ზე მეტი გაყიდვა განახორციელა.
Lovable-ი ისტორიაში ყველაზე სწრაფად მზარდი პროგრამული უზრუნველყოფის სტარტაპი გახდა, რომელმაც გასული წლის ნოემბერში გაშვებიდან სულ რაღაც რვა თვეში $100 მილიონის სააბონენტო შემოსავალი (წლიური ანგარიშსწორებით) მიიღო, რითაც გაუსწრო სხვა რაკეტებს, როგორიცაა ისრაელის ღრუბლოვანი უსაფრთხოების სტარტაპი Wiz და სან-ფრანცისკოში დაფუძნებული HR-პლატფორმა Deel-ი (რომლებმაც იმავე ნიშნულს შესაბამისად 18 თვეში და ორ წელზე ოდნავ ნაკლებ დროში მიაღწიეს). „ადამიანები გულში მშენებლები არიან, მაგრამ კოდის წერის შესაძლებლობა ან კაპიტალზე წვდომა პროგრამული უზრუნველყოფის შექმნის განმსაზღვრელი ნაწილი იყო, – ამბობს 35 წლის თანადამფუძნებელი და აღმასრულებელი დირექტორი ანტონ ოსიკა, რომელმაც Lovable-ი 2023 წლის სექტემბერში დააარსა. – ახლა ჩვენ ახალ ეპოქაში შევდივართ“.
Lovable-ს მხოლოდ ახალგაზრდა, ენერგიული დამფუძნებლები არ იყენებენ. რიო-დე-ჟანეიროში არსებულ QConcursos-ს დაახლოებით 200 თანამშრომელი ჰყავს, რომლებიც ბრაზილიელ სტუდენტებს კოლეჯისა და საჯარო სამსახურის გამოცდებისთვის მომზადებაში ეხმარებიან. აღმასრულებელი დირექტორი კაიო მორეტი ამბობს, რომ მან Lovable-ი გამოიყენა აპლიკაციის ახალი პრემიუმ-ვერსიის შესაქმნელად სულ რაღაც ორ კვირაში. მან პირველი 48 საათის განმავლობაში $3 მილიონზე მეტი გამოიმუშავა. „ჩვენს ძველ პლატფორმაზე კოდირების შემთხვევაში, ახალი პროდუქტის შესაქმნელად ერთი წელი დაგვჭირდებოდა“, – ამბობს ის.
Accel-ის პარტნიორის, ბენ ფლეტჩერისთვის კი გარღვევა პიკლბოლის ტურნირის ტრეკინგის აპლიკაციამ გააკეთა. ლონდონში მცხოვრებმა ინვესტორმა გაჯეტი Lovable-ზე ერთ უიკენდზე ააწყო, შემდეგ კი შექმნა ინსტრუმენტი, რომელიც Accel-ს სტარტაპის გაყიდვების მონაცემების გაანალიზებაში ეხმარება. ის ამჟამად შვედურ სტარტაპში $200 მილიონის ღირებულების რაუნდს ხელმძღვანელობს, რომელიც 45-კაციან კომპანიას $1.8 მილიარდად აფასებს (მისი თანადამფუძნებლების სავარაუდო 50%-იანი წილი ერთობლივად $900 მილიონი ღირს). „ჩვენ Lovable-ს აღვიქვამთ, როგორც საკუთარი მოსაზრებების მქონე ტექნიკურ დირექტორს, რომელიც თქვენს პროდუქტს ქმნის“, – ამბობს ოსიკა, რომელმაც ახლახან დაიწყო საკუთარი მცირე ჩეკების ჩარიცხვა Lovable-ის ყველაზე პერსპექტიულ პროექტებში.
ეს $200 მილიონი, რომელიც მანამდე მოზიდულ $23 მილიონს დაემატა, Lovable-ს დაეხმარება კონკურენციის მოგერიებაში ისეთი კარგად დაფინანსებული კონკურენტებისგან, როგორიცაა Replit-ი (რომელმაც ბოლოს $97 მილიონი მოიზიდა $1.2 მილიარდის შეფასებით) და StackBlitz-ი – რომელმაც იანვარში $105 მილიონი მოიზიდა და წლევანდელი „მომავლის მილიარდდოლარიანი სტარტაპების“ რეიტინგშია (იხილეთ 86-ე გვერდი). თუმცა, Lovable-ი მხოლოდ სხვა ახალბედებზე არ უნდა დარდობდეს. ხელოვნური ინტელექტის გიგანტები OpenAI და Google-ი, რომელთა Firebase Studio-საც შეუძლია აპლიკაციებისა და ვებსაიტების შექმნა მარტივი ინგლისური ინსტრუქციებით, ასევე დაინტერესებულნი არიან ე.წ. „ვაიბ-კოდირების“ ბაზრით.
ტექნოლოგია, რომელიც Lovable-სა და მის კონკურენტებს მართავს, ასევე იპყრობს სილიკონის ველის პროფესიონალების ყურადღებასაც. ისეთი სტარტაპები, როგორიცაა Cursor-ი, Cline-ი და Cognition-ის კოდის წერის ინსტრუმენტები პროფესიონალი პროგრამისტებისთვის, ტექნოლოგიების შექმნის წესს ცვლიან. Microsoft-ის წარმომადგენელი სატია ნადელა აცხადებს, რომ კომპანიის კოდის 30%-მდე ამჟამად ხელოვნური ინტელექტით იწერება. Google-ის წარმომადგენელმა სუნდარ პიჩაიმ, რომელმაც მსგავსი განცხადებები გააკეთა, როგორც ამბობენ, ახლახან $2.4 მილიარდი დახარჯა Windsurf-ის დამფუძნებლების გადმობირებისთვის, რათა მათ Google-ის ხელოვნური ინტელექტის კოდის ინსტრუმენტები გაეუმჯობესებინათ. როგორც ამბობენ, ოდესღაც მოთხოვნადი პროგრამული უზრუნველყოფის ინჟინრები ორივე კომპანიაში ბოლო დროს სამსახურიდან გაათავისუფლეს. ვენჩურულ ფონდ Signal Fire-ში, რომელიც ტექნოლოგიურ სფეროში დასაქმებას აკონტროლებს, გასულ წელს დამწყები პროგრამისტების დაქირავების მაჩვენებელი ერთი მეოთხედით შემცირდა.
თუმცა Lovable-ი არ ამტკიცებს, რომ პროფესიონალებს ემსახურება. მისი გულშემატკივრები დიზაინერები და მეწარმეები არიან. „დეველოპერები მართლაც მნიშვნელოვანია, მაგრამ ისინი ბაზრის მხოლოდ 1%-ს შეადგენენ“, – ამბობს ფლეტჩერი.
ტერეზა ანოჯეს მსგავსი მეწარმეებისთვის, რომელსაც Tumblr-ის გვერდის განახლებების გარდა არასდროს არაფერი დაუწერია, Lovable-ი თამაშის ახალი წესების შემომტანი იყო. სან-ფრანცისკოში დაფუძნებულ დამფუძნებელს წლების განმავლობაში სურდა თავისი კარიერული საინფორმაციო ბიულეტენი, Remotely Good-ი, სამუშაოს ძიების სრულფასოვან ვებსაიტად ექცია, მაგრამ სახსრების მოზიდვასა და მასშტაბირებასთან დაკავშირებულ ბარიერს წააწყდა. შემდეგ მან Lovable-თან ერთად სულ რაღაც ერთ შაბათ-კვირას შექმნა ახალი ვებსაიტი. „ეს უდიდესი შვება იყო, – ამბობს ის. – ეს იყო აღმოჩენა“.
Lovable-ი ნებისმიერს საშუალებას აძლევს, უფასოდ შექმნას რამდენიმე მარტივი პროექტი, მაგრამ უფრო რთული ფუნქციები და ხელოვნური ინტელექტის კოდის მოთხოვნების გახსნა შესაძლებელია თვეში $25-დან დაწყებული საფასურით. კლასიკური მობილური თამაშის, Snake-ის, მსგავსი რამის შექმნა Lovable-ის კრედიტებში ერთი დოლარის ეკვივალენტი დაჯდება, ხოლო უფრო დახვეწილი აპლიკაციის შექმნა შეიძლება 50 დოლარზე მეტი ღირდეს. ეს მაინც ნაკლებია, ვიდრე რიგითი პროგრამისტების საათობრივი ანაზღაურება.
თავად ოსიკას კარიერა არ დაწყებულა პროგრამირებით, მიუხედავად იმისა, რომ ის 12 წლის ასაკიდან წერდა კოდს იმავე ტიპის მარტივი თამაშებისთვის, რომელთა აწყობაც Lovable-ს ახლა წუთებში შეუძლია. ის სწავლობდა ფიზიკას შვედეთის ელიტარულ KTH სამეფო ტექნოლოგიურ ინსტიტუტში და შემდეგ შეუერთდა CERN-ს, მსოფლიოში უდიდეს ნაწილაკების ფიზიკის ლაბორატორიას, შვეიცარიაში, სადაც მხოლოდ რამდენიმე თვე გაძლო; CERN-ს ჰყავდა მსოფლიოში საუკეთესო ფიზიკოსების ათასობით ადამიანისგან შემდგარი არმია, მაგრამ ოსიკამ მალევე დაიწყო იმის ფიქრი, რომ რუტინული მუშაობა „შეუძლებელ პროექტებზე“, როგორიცაა ბნელი მატერიის ძიება, ადამიანური პოტენციალის ფუჭად ხარჯვა იყო. „გავაცნობიერე, რომ ინდუსტრიაში ყოფნით და კომპანიების მშენებლობით გაცილებით მეტი გავლენა გაქვს“, – ამბობს ის.
სტოკჰოლმში დაფუძნებულ სავაჭრო ფირმა Ampfield-ში მუშაობის შემდეგ, ოსიკა 2017 წელს შეუერთდა საგანმანათლებლო ხელოვნური ინტელექტის სტარტაპს, შემდეგ კი Depict AI-ის თანადამფუძნებლად და ტექნიკურ დირექტორად დაინიშნა, სადაც თანადამფუძნებელს ოლივერ ედჰოლმს ეხმარებოდა Amazon-ის სტილის პროდუქტის რეკომენდაციის ალგორითმის საცალო მოვაჭრეებისთვის მიყიდვაში. ისინი შეუერთდნენ სტარტაპების სამჭედლო Y Combinator-ს და ერთ წელიწადში $1 მილიონის შემოსავალი მიიღეს, 2022 წელს კი $17 მილიონი მოიზიდეს ისეთი ცნობილი ინვესტორებისგან, როგორიცაა, მაგალითად, Tiger Global-ი. თუმცა Depict-ის ზრდა პანდემიის ელექტრონული კომერციის მანიასთან ერთად შეფერხდა და ხელოვნურმა ინტელექტმა ChatgPT-ის გაშვებით აფეთქება დაიწყო. „ვფიქრობდი: ‘ეს Depict-ში უნდა გავაკეთოთ, ან უნდა ვიპოვო გზა, რომ გამოვიყენო ის უზარმაზარი ტალღა, რომელიც ჩვენკენ მოდის’“, – ამბობს ოსიკა.
ის იმდენად დარწმუნებული იყო პოტენციალში, რომ თავისუფალ დროს შექმნა ხელოვნური ინტელექტის ინსტრუმენტი, სახელწოდებით GPT Engineer, და 2023 წლის ივნისში ის დეველოპერების პლატფორმაზე Github-ში გამოაქვეყნა. როდესაც აპლიკაცია თითქმის ერთ ღამეში Github-ის ტრენდული გვერდის სათავეში მოხვდა, ოსიკა მიხვდა, რომ სწორ გზას ადგა. ამიტომ მან თანამდებობა დატოვა და Depict-ის ყოფილი თანამშრომელი ფაბიან ჰედინი თავის თანადამფუძნებლად და ტექნიკურ დირექტორად დაიქირავა. დუეტმა გადაწყვიტა, რომ თავისი კოდის მძიმედ მომუშავე GPT Engineer ვიზუალურ ინსტრუმენტად ექცია, რომლის გამოყენებაც ყველას შეეძლო. „მივხვდით, რომ ამას ძალიან დიდი ძალა ჰქონდა“, – ამბობს ჰედინი. 2023 წლის ოქტომბერში მათ მოიზიდეს $8 მილიონის საწყისი კაპიტალი, რომელსაც ვენჩურული ფონდი Hummingbird ხელმძღვანელობდა.
როდესაც Lovable-ის პირველი ვერსია წარუმატებელი გამოდგა, მათ ის გადააკეთეს, რათა მას მარტივი თამაშებისა და სტატიკური ვებსაიტების გარდა სხვა მრავალი ფუნქცია შეესრულებინა. Lovable-მა გუნდის 2024 წლის ნოემბერში ხელახლა გაშვებიდან ერთ თვეზე ცოტა მეტ ხანში $5 მილიონზე მეტი შემოსავალი მიიღო.
Lovable ამჟამად დღეში დაახლოებით $1 მილიონს იღებს გამოწერებში, მაგრამ კონკურენცია სასტიკია. მისი ფოკუსირება პორტფოლიოს საიტებსა და მარტივ პროტოტიპებზე მას შეჯახების კურსზე აყენებს Figma-ს მსგავსი „უნიკორნების“ წინა თაობასთან და ვებსაიტების შემქმნელებთან, როგორიცაა Wix-ი და Squarespace-ი. ყველა ეს კომპანია ასევე ქმნის საკუთარ ხელოვნური ინტელექტის ინსტრუმენტებს. Figma-მ წელს კოდის გენერატორი გამოუშვა, ხოლო ივნისში Nasdaq-ში რიცხულმა Wix-მა $80 მილიონი დახარჯა ექვსთვიანი ხელოვნური ინტელექტის კოდირების სტარტაპის შესაძენად.
Lovable-ს აქვს თავისი შეზღუდვები. ის ვებდიზაინში ლიდერობს, მაგრამ უფრო რთული აპლიკაციების მონტაჟს მაინც ადამიანის ხელი სჭირდება. ნიდერლანდელი ხელოვნური ინტელექტის ინჟინრისთვის, ლენერტ იანსენისთვის, Lovable-ის აგებული პროტოტიპი საკმარისი აღმოჩნდა Combinator-ში ადგილის მოსაპოვებლად მისი სტარტაპ Airweave-ისთვის, რომელიც ეხმარება Gmail-ის მსგავსი აპლიკაციების დაკავშირებას ხელოვნური ინტელექტის აგენტებად წოდებულ კოდის ავტონომიურ ნაწილებთან. Lovable-ს ტექნიკურ ნაწილში უჭირდა, ამიტომ იანსენმა და მისმა თანადამფუძნებელმა ხელით დაწერეს კოდი, შემდეგ კი დარჩენილი Lovable-ის კოდი გადაწერეს. მიუხედავად ამისა, ადრეული სამუშაოების დაჩქარება დროს მნიშვნელოვნად ზოგავდა. „Lovable-ის გარეშე, ვერ გვექნებოდა ასეთი ეფექტური საწყისი პოზიცია, – ამბობს იანსენი. – ეს იყო უზარმაზარი გამარჯვება იმ სისწრაფით, რომლითაც ბაზარი მოძრაობს“. დღეს Airweave-ი თვეში $17,000-ს გამოიმუშავებს და ახლახან $6 მილიონის დაფინანსება მიიღო.
კიდევ ერთი ხარვეზი: ვაიბ-კოდირების სტარტაპების ჯგუფის მრავალი წევრის მსგავსად, Lovable-ი ეყრდნობა ხელოვნური ინტელექტის ძირითადი მოდელების იმავე ნაკრებს, განსაკუთრებით Anthropic-ის Claude-ს. Lovable-ი თვეში მილიონობით დოლარს ხარჯავს ამ მოდელებზე თავისი კოდირების გასაძლიერებლად. ზოგიერთი სხვა სტარტაპი კიდევ უფრო მეტს ხარჯავს, რამაც Anthropic-ი წელს, სავარაუდოდ, $4 მილიარდის შემოსავალს მიუახლოვა. დღეს Anthropic-ი, რომლის ღირებულებაც ბოლოს $60 მილიარდს შეადგენდა, პირდაპირ ყიდის საკუთარ კოდის ინსტრუმენტს.
ოსიკას ამ კონკურენციასთან დაკავშირებით ბევრი ვერაფრის გაკეთება შეუძლია, გარდა იმისა, რომ შექმნას ადამიანებისთვის საყვარელი პროდუქტები, და ხელოვნური ინტელექტის მოდელებს შორის საუკეთესო და ყველაზე იაფი იპოვოს. „ადამიანებს ესმით ადამიანების, – ამბობს ის, – Lovable-ი კი ისეთი ინსტრუმენტია, რომელიც იდეებს წუთებში ახორციელებს“.










